woensdag 18 maart 2015

Droomhuis op het platteland




Ken je dat programma ‘Droomhuis op het platteland’? Eigenlijk heet het ‘Escape to the country’, het is een Brits programma en absoluut één van mijn favoriete televisieprogramma’s. Elke keer als ik ernaar kijk denk ik bij mezelf: ‘ik woon echt in het verkeerde land’, want wat zou ik graag in zo’n mooi oud huis op het platteland wonen. Buiten dat het financieel niet haalbaar is en mijn kinderen absoluut niet willen verhuizen, is zo’n droomhuis vrij moeilijk te vinden in Nederland. Afgelopen weekend in het programma was het een stel van een jaar of 58/59, zij wilden een huis gaan kopen in het graafschap Carmarthenshire, Wales. Sowieso zijn het vaak oudere stellen die zo’n huis zoeken, die hebben blijkbaar het geld voor een dergelijk huis. Meestal gaat het om huizen tussen de 
€ 500.000 en € 700.000,- behoorlijke bedragen. Dit stel zocht een huis met een bijgebouw om  moeder onder te brengen en ruimte voor een kleine golfbaan. Dat viel nog niet mee! Ik vond het in eerste instantie allemaal wat overdreven, want het huis voor moeder moest blijkbaar behoorlijk groot zijn terwijl ze ook maar alleen is. Maar goed, de standaard in Engeland ligt blijkbaar hoger qua ruimte dan hier in Nederland. Daar hebben ze ook meer ruimte en zeker meer platteland dan bij ons. Je ziet de mooiste huizen voorbij komen, allemaal met prachtige woonkeukens en meerdere badkamers. Waarom kan dat in Nederland niet? Simpel: er is gewoon geen ruimte voor, ons landje is zo klein dat er alleen maar hutje mutje op elkaar kan worden gebouwd. Je zou er bijna spontaan claustrofobie van krijgen! Maar: niet ver van Nederland is het wel mogelijk om een droomhuis op het platteland te vinden; in Duitsland. Goede vrienden van ons zijn gisteren verhuisd naar vlak over de grens bij Coevorden naar een waar droomhuis!

Droomhuis

Toen wij de eerste keer foto’s zagen van het huis en het land waren we echt ontzettend jaloers: wat een ruimte en wat een prachtig huis! Mooie tuin, bijgebouw waar je ook in kunt wonen, weiland en het mooiste vind ik: een prachtige overdekte veranda! Zij waren niet echt op zoek naar een ander huis, maar wel naar meer ruimte. Ze zijn namelijk de trotse bezitters van een paard en een pony en die willen ze graag bij hun eigen huis stallen. En toen werd dit huis hen bijna in de schoot geworpen omdat de ouders van een bekende hun huis in Duitsland te koop zetten. Te mooi om waar te zijn! Deze kans moesten ze grijpen. Het enige wat hen aan Nederland bindt is moeder en daarom nemen ze haar gewoon mee. Deze moeder krijgt ook een eigen woning op het erf bij het huis. Het wordt nu opgeknapt zodat mam er echt kan gaan wonen. Veel overeenkomsten met mijn favoriete programma, alleen dan wat dichterbij en haalbaar. 
Ik bewonder onze vrienden erom dat ze een nieuw leven starten met hun gezinnetje, paarden en moeder in Duitsland. Wij zouden dat niet durven. Buiten de eerder genoemde redenen zijn er voor mij teveel dingen die mij aan mijn huidige omgeving binden. Mijn zus, vader, moeder en veel van onze vrienden wonen nu allemaal in de buurt en dat vind ik prettig. Ik kan ze moeilijk allemaal  meenemen naar een nieuw huis: dan zou ik een heel dorp moeten stichten en dat kan zelfs in Duitsland niet. Bovendien zitten zij er allemaal totaal niet op te wachten om te verhuizen omdat ik niet zonder hen kan.

Veranda!


Ik geniet wel heel erg van de prachtige foto’s van het huis van onze vrienden en dat maakt al veel goed. Binnenkort gaan we een keer kijken. Het is bijna drie uur rijden vanaf hier, dus dat is een aardige trip op één dag. We gaan daarom op zoek naar een vakantieadresje bij hen in de buurt.  Mijn droomhuis komt misschien wel nooit. Ik houd het voorlopig op het genieten van ‘Escape to the country’, alle andere woonprogramma’s op de TV, het huis van onze vrienden en dromen over een dergelijk huis. Dat is ook al mooi.


Links naar het programma: 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen