woensdag 9 april 2014

Zijn wie je bent, dat is geluk: De Droom of Het Wonder

Mijn wandelcoach Richard gaf mij de opdracht om de dag te beschrijven zoals die zou zijn als alles zo was als ik het zou willen. Hieronder mijn verhaal, 'een blog waardig!' vindt mijn coach. 

‘Zijn wie je bent dat is geluk’ (vrij naar Erasmus).

Dam in Broekpolder.


' Het is half zeven in de ochtend en ik word gewekt met mijn wake-up light. Zoals altijd zet ik die gelijk uit om naar de geluiden buiten te luisteren. Ik hoor vogeltjes zingen, want het is al licht. Ik geef mijn man een ochtendzoen en hij is ook wakker. Ik stap mijn bed uit, doe wat yoga-oefeningen om mijn lijf wakker te maken. Daarna ga ik in mijn ochtendjas naar beneden om thee te zetten en drinken voor mijn twee dochters te maken. Beneden word ik begroet door mijn hond Gilly die heel enthousiast op mij af komt. 'Jaja meisje, ik ga zo met je naar buiten als ik aangekleed ben.' 
In de keuken zet ik thee en maak siroop voor mijn dochters. Oudste kind Maaike is inmiddels wakker en de jongste Lieke maak ik wakker met drinken. Mijn man is aan het douchen. Ik leg kleren voor Lieke neer en ga mezelf aankleden. Maaike is zich aan het optutten. Weer beneden roep ik Gilly om haar uit te laten. Achter ons huis is een park en een stukje verder is nog een ander park in de polder, daar gaan we straks heen als ze los mag. Nu alleen even in het park achter het huis. Als ik terugkom is Fred inmiddels ook klaar met eten en gaat naar zijn werk. Maaike gaat ook de deur uit want die gaat altijd eerst naar haar beste vriendin en samen fietsen ze naar school. 
Na mijn eigen ontbijt en als Lieke klaar is gaan we naar school. Ik moet Lieke er wel aan herinneren alles mee te nemen. Als Lieke op school is ga ik via de bakker voor een broodje weer naar huis. 

'Werken'

Ik ga mijn werkkamer in met mijn bureau voor het raam dat uitkijkt op het park en ik zet mijn laptop aan. Het duurt even voor die opgestart is, ik maak vlug een paar aantekeningen op een blaadje en kijk in mijn agenda wat de dag verder brengt. Als de laptop is opgestart ga ik aan het werk. Ik ga mijn dagelijkse blog schrijven. Ik heb een hele lijst met onderwerpen waarover ik kan bloggen en ik schrijf door tot ongeveer 12 uur, dat is drie 3 uur. Tussendoor zet ik thee of koffie voor mezelf in mijn gezellige, warme keuken en neem het weer mee naar boven, naar mijn werkkamer. Gilly loopt achter mij aan en gaat in de kamer op haar kussen liggen, ze is niet graag alleen. Tijdens mijn werk luister ik naar mijn favoriete muziek Clannad, jazzmuziek of klassiek. Geen gegil van de populaire radiozenders, m.u.v. Sky Radio, die kan ik nog wel velen.

Vergezicht in de Broekpolder.
Als mijn blog af is staar ik even uit mijn raam om mijn gedachten te ordenen, mijn dagboek ligt opengeslagen voor als ik echt even iets wil opschrijven. Ik bedenk nieuwe onderwerpen, blader door mijn favoriete tijdschriften voor inspiratie (Seasons, Flow, Happinez, Libelle). Rond 12.15 uur komt Lieke thuis uit school en we eten een boterham samen, zij laat Gilly nog even plassen in het park en dan gaat ze weer naar school. Ze is helemaal trots dat zij ook onze lieve hond mag uitlaten. Rond 13.30-14.00 uur ga ik met Gilly wandelen. In elk geval een uur, zodat ze even lekker kan uitrennen, dat heeft ze nodig aan beweging. Tijdens die dagelijkse wandelingen kan ik ook mijn gedachten weer ordenen, ik spreek idee├źn in op mijn telefoon of noteer ze in een boekje dat ik meestal bij me heb. Als ik terugkom en Gilly eten heb gegeven, ga ik het een en ander aan telefoontjes plegen. Ik ben namelijk in overleg met een aantal tijdschriften voor het schrijven van een column, een interview of een reportage. De tijdschriften lopen uiteen van Libelle en Flow tot Happinez en Seasons. Die bladen lees ik zelf graag en daar voel ik me thuis, ik weet dan voor wat voor publiek ik schrijf en ik kan mezelf zijn, dat is het belangrijkste. Het kan ook dat ik vanmiddag een afspraak heb met iemand die ik coach. Ik ben er namelijk achter gekomen dat ik er goed in ben om het beste uit anderen te halen en mensen op weg te helpen. Ik moet wel uitkijken dat ik geen ‘redster’ word zoals mijn psycholoog zo’n 20 jaar geleden tegen mij zei, maar ik voel me nuttig als ik iets voor anderen kan doen. Het ligt een beetje aan hoe laat ik met deze dingen klaar ben, maar ik probeer toch elke dag om Lieke van school te halen om 15.30 uur zo lang zij nog op de basisschool zit. Ze heeft wel een telefoon bij zich om mij te kunnen bellen als ze iets met een vriend of vriendinnetje wil afspreken, maar ze vindt het altijd gezellig als ik haar kom ophalen. Ik probeer ook af en toe te helpen op school, maar dat valt niet mee met mijn werk. 

Thuiswerken

Thuiswerken is voor mij ideaal, maar je loopt ook wel het risico dat je heel de dag aan het werk bent, zeker als je in een flow zit. Als Lieke thuis is laat zij Gilly uit, of Maaike, het is maar net hoe laat zij uit school is, dat kan soms best laat zijn. Dan heb ik het nog niet over de dagen dat Maaike naar dansles gaat (2x per week) of Lieke atletiek heeft (2x per week) of ook dansles (1x per week). Iedereen is in elk geval bezig met zijn eigen dingen zoals huiswerk, vrienden, verkering, hobby’s of wat dan ook. Ik ga de was doen of ik ga stofzuigen, afstoffen, dweilen, toiletten schoonmaken of welke onaangename huishoudelijke klus dan ook, totdat het tijd is om te gaan eten. Rond 18.00 uur komt Fred thuis en wil ik eigenlijk het eten klaar hebben, maar omdat ik niet houd van gewone Hollandse prak of brood, moet ik altijd wel even tijd uittrekken om het eten te maken. Hierbij moet ik ook rekening houden met wie er hoe laat moet sporten of dansen of gamen. Na het eten helpen Fred en ik de kinderen met hun huiswerk tot ongeveer 19.30 uur. Daarna is het onze eigen tijd, geldt ook voor de kinderen. Die maken huiswerk af of gaan TV kijken of lezen. Voordat ik ga slapen schrijf ik even in mijn dagboek aan het bureautje in de slaapkamer.


Mooi uitzicht vanaf  'de berg'  in Broekpolder.

Een keer per week ga ik ’s avonds naar yoga en de andere dagen doe ik zelf yoga thuis. Soms probeer ik te mediteren in de slaapkamer, die is namelijk het meest rustgevend ingericht. Fred heeft 1x per week zijn game-avond en dan zit hij op zolder achter zijn computer. In de weekenden genieten wij met zijn vieren van ons gezin, onze hond, ons huis en onze vrienden. We maken lange wandelingen in het bos, op de Veluwe of in de polder met zijn vieren en Gilly. 

In elk geval 1x per maand komen goede vrienden bij ons eten en kan ik mij uitleven in mijn andere favoriete bezigheid: lekker eten koken en taarten bakken. Altijd lekker met een wijntje erbij. Als het een beetje fris is ’s avonds zetten we de open haard aan, ik geniet zo van dat open vuur: het ruikt zo lekker en het is heerlijk rustgevend om in de vlammen te staren. Om televisie geef ik niet zoveel, ik kijk er weinig naar. Alleen op zondagavond na het eten kijken Fred en ik programma’s uit Engeland zoals: ‘Escape to the country’, ‘De grote verbouwing’ of iets anders met huizen in Engeland. Wij zijn er allebei dol op, maar we zijn nog nooit op vakantie geweest naar Engeland. Ooit gaan we dat doen.

’s Avonds bij de haard, met een boek, of in een goed gesprek met Fred of met vrienden. Heerlijk genieten en tot rust komen. Voor we gaan slapen in het weekend drinken we nog een glas whisky of cognac bij de haard, dat is zo lekker. In de zomer zitten we in de tuin en genieten van de bloemen en planten in die tuin. In de winter bij de haard of in de knusse keuken.'

Mijn wonder zou ook inhouden dat ik geen ander werk meer doe. In de praktijk zal dat best zwaar vallen en zal ik misschien toch nog iets anders ernaast moeten doen, maar ik hoop toch echt ooit dat ik het zo kan doen als ik hierboven beschreven heb.

Gezellig hoekje.








Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen