donderdag 7 november 2013

Zoveel te doen - 30 jaar geleden en nu



"M'n boodschappen nog doen. En straks de vuile was. M'n haar dat wil ik groen, maar dat kan morgen pas. De huur nog overmaken en de tandarts zometeen. Naar Valkenburg of Aken, waar moet ik dit jaar nou weer heen...."   ('Zoveel te doen' Toontje Lager, 1984?)

Mensen uit hetzelfde bouwjaar als ik (1971) of om en nabij hetzelfde bouwjaar, herkennen dit nummer meteen. Zeker als de bridge van het nummer voorbij komt: de alom bekende tune van De Heilige Koe (onze kinderen kennen dit programma niet) . Het grappige is dat het nummer al bijna 30 jaar oud is en toch nog steeds actueel. Met andere woorden: ook 30 jaar geleden hadden we het al druk. Moet je nagaan, toen bestonden er nog geen mobiele telefoons, computers waren vrij zeldzaam, the world wide web bestond nog geen eens, facebook bestond nog niet, twitter en hyves ook niet en sommige mensen hadden alleen een zwart-wit tv of helemaal niets. 




Tegenwoordig zit iedereen ongeveer 24/7 op internet, mobiele telefoon, computer of wat voor digitaal iets ook. Tja, dan heb je het druk, want je moet wel bijblijven: als Pietje naar de wc gaat moet je dat natuurlijk wel weten, als Klaasje heeft gewonnen met voetballen moet ook direct iedereen dat weten, Marietje die baalt van school moet ook iedereen weten. Het is eigenlijk te belachelijk voor woorden dit digitale tijdperk!! Ik maak me er zelf ook schuldig aan hoor, ik zit ook heel vaak op mijn telefoon te kijken of ik nog mail of iets anders heb, het hoort bij deze tijd blijkbaar, maar dat we het daardoor nog drukker hebben dan 30 jaar geleden wordt vergeten. 
Zeker onze kinderen hebben het nog drukker, want naast school moeten ze ook nog sporten, een bijbaantje hebben om het abonnement van hun mobieltje te kunnen betalen of die zeer gave nieuwe mobiele telefoon te kunnen kopen (die gemiddeld zo'n 300 tot 600 euro kosten), huiswerk te maken, te chillen met vrienden etc. etc. En dan heb ik het nog niet eens over de werkende moeders van deze tijd!! Sinds ik verplicht een thuismoeder ben geworden, heb ik het nog drukker dan toen ik werkte! Ik werkte drie dagen en was er twee thuis (excl. het weekend). Nu ben ik vijf dagen per week thuis en het weekend zit volgepropt met afspraken en nu kom ik tijd te kort. Nog meer dan voorheen. Als ik terugkijk snap ik niet hoe ik dat heb gedaan hoor toen ik nog werkte. Regelmatig heb ik mijn liefste wel laten weten dat het me allemaal niet lukte met en werken en huishouden, maar toen lukte het 'beter dan nu ik niet werk. 
Ik moet wassen, strijken, koken, schoonmaken, opruimen, boodschappen doen, helpen met huiswerk (deze is echt belangrijk, de andere dingen kunnen meestal wel wachten), vrijwilligerswerk doen, kamer schilderen, stofzuigen, afstoffen, vergaderen en oja, soms ook nog iets leuks doen en socializen.  De hond uitlaten is soms ook een crime, zeker als de hond blijft weglopen, niet komt als je roept of fluit of gewoon mijlenver weg blijft zoals Gilly vanmorgen. Ik werd erg boos op haar en baalde enorm.



Pffft, daar word je toch echt moe van? Al dat 'gemoet' ? Of ben ik nou de enige die dat vind? Zijn we niet een beetje overspannen aan het raken door onze veel te drukke maatschappij waarin we zoveel moeten? Zouden we niet liever een beetje rustiger aan doen, zen zijn? 

Ik wel in elk geval. Zullen we ons eens met zijn allen gaan verzetten tegen die overspannen samenleving en stoppen met teveel te doen en gewoon eens rustiger aan doen?
Ik weet dat het voor de meesten van ons lastig is, met werk, gezin en thuis met elkaar combineren, al die ballen in de lucht houden, maar als we maar blijven doorgaan dan is het einde zoek, toch? Ik wens iedereen meer ontspanning en minder moeten. Versimpel je leven!! Ik kan de volgende sites van harte aanbevelen: 
http://www.simplifylife.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen